تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر : 4653

از میدان نبرد به خیابان های شهر؛ چگونه ماشین جنگی هاموی به هامر خیابانی تبدیل شد

از میدان نبرد به خیابان های شهر؛ چگونه ماشین جنگی هاموی به هامر خیابانی تبدیل شد

ارسال شده توسط: سینا سپهریان ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶ تاریخچه خودروی هامر – Hummer که از ماشین جنگی هاموی آغاز شده و با اتومبیل برقی HEV در جریان است پر از اتفاقات جذاب و هیجان‌انگیز است. با بالا گرفتن جنگ ویتنام ارتش آمریکا به‌شدت به ماشین های جنگی جدیدی نیاز پیدا کرد که جایگزین


۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶

تاریخچه خودروی هامر – Hummer که از ماشین جنگی هاموی آغاز شده و با اتومبیل برقی HEV در جریان است پر از اتفاقات جذاب و هیجان‌انگیز است.

با بالا گرفتن جنگ ویتنام ارتش آمریکا به‌شدت به ماشین های جنگی جدیدی نیاز پیدا کرد که جایگزین لشکر چیپ‌هایی شوند که از زمان جنگ جهانی دوم تغییرات چندانی به خود ندیده بودند. به همین دلیل ارتش لیستی از مشخصات ماشین مورد نیازش مثل موتور دیزلی، گیربکس اتوماتیک و قابلیت حمل بار حداقل ۲۵۰۰ پوندی که برای انتقال یا استفاده از جنگ افزارها یا مهمات بیشتر به کار می‌رفت را منتشر کرد و فراخوانی را به‌طور رسمی برای تامین خودروهای جنگی خود صادر نمود.

در آن زمان خودروسازان و صنایع نظامی فراوانی نمونه‌های اولیه محصولاتشان را به ارتش ارائه دادند. با این وجود پس از گذشت ۶۰۰ هزار مایل تست‌های طاقت‌فرسا در شرایط محیطی وحشتناک از یخ و باران و شن گرفته تا گرمای سوزان، کمپانی AM General موفق شد قرارداد رسمی تولید ماشین‌های جنگی مورد نیاز ارتش را از آن خود کند. این خودرو در آن زمان «وسیله نقلیه چرخ‌دار چندکاربره با تحرک بالا» (معادل انگلیسی: High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) نام داشت که به اختصار Humvee خوانده شده و نخستین مدل تولید انبوه آن در سال ۱۹۸۵ عرضه شد.

نسل اول Hummer

نخستین استفاده عملیاتی از ماشین جنگی هاموی در پاناما و در خلال حمله نظامی دولت آمریکا با هدف براندازی دیکتاتور آن کشور، مانوئل نوریگا انجام شد. با این وجود اوج درخشش این خودروها چند سال بعد و در خلال جنگ خلیج فارس بود. هاموی از چهار سیستم تعلیق مجزا روی چهار چرخ بهره می‌برد و با بهره‌گیری از تایرهایی ۳۷ اینچی، ارتفاع فوق‌العاده ۱۶ اینچی از سطح زمین داشت و به همین دلیل قادر بود در تمامی شرایط آب و هوایی، حتی باتلاق‌های با عمق ۶۰ اینچ نیز عملکردی فوق‌العاده ارائه دهد. همچنین ابعاد خیره‌کننده و غول‌پیکر هاموی باعث شده بود که هریک از آن‌ها جایگزین دو خودروی جیپ قدیمی بعلاوه یک تریلی حمل موشک به شمار رود!

ترمیناتور؛ آغازکننده روند تبدیل ماشین جنگی هاموی به خودروی خیابانی هامر!

درست در زمانی که ماشین جنگی هاموی در میدان نبرد در عراق می‌درخشید، آرنولد شوارتزنگر، ستاره آن زمان فیلم‌های اکشن هالیوود، مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی «پلیس مهدکودک» در اورگان آمریکا بود. بر اساس گزارش‌های رسیده، یکی از روزهایی که او در حال رانندگی برای رسیدن به صحنه فیلمبرداری بود، به‌طور ناگهانی با کاروانی از ماشین‌های جنگی هاموی برخورد کرد و عاشق این خودرو شد! علاقه فرماندار آینده کالیفورنیا به این خودرو به‌حدی بود که باعث شد خود او شخصا به کارخانه AM General سر زده و سازندگان این خودرو را برای ساخت مدلی از این ماشین جنگی برایش مجاب کند!

آرنولد شوارتزنگر

در نتیجه پافشاری‌های آرنولد شوارتزنگر، در سال ۱۹۹۲ نخستین مدل از نسخه خیابانی ماشین جنگی هاموی تحت نام هامر اچ ۱ (Hummer H1) متولد شد!

البته علیرغم عملکرد درخشان هاموی در میدان نبرد و گرایش شدید سلبریتی‌ها به خرید آن، خودروی هامر اچ ۱ در نهایت محصول چندان موفقی از آب درنیامد. ابعاد این خودرو به‌طور عجیبی بزرگ بودند و همین مساله نه تنها باعث کندی و لختی آن شده بود، بلکه پارک کردن آن را نیز به کاری طاقت‌فرسا تبدیل می‌کرد. علاوه بر این، علیرغم این ظاهر غول‌پیکر، Hummer H1 تنها قادر بود چهار سرنشین را در خود جای دهد.

طی ۱۸ ماه نخست رونمایی خودروی هامر H1، تنها هزار دستگاه از این خودرو با قیمت ۵۰ هزار دلار فروش رفت. در عین حال این خودرو همچنان اتومبیلی بسیار محبوب نزد سلبریتی‌ها بود؛ به‌طوری که افرادی نظیر دنیس رادمن، مایک تایسون، آندره آغاسی و نویسنده معروف، تام کلنسی، بارها سوار بر این ماشین رویت شدند و حتی هامر H1 توپاک شکور، رپر فقید آمریکایی، پس از مرگش با قیمتی سرسام‌آور به فروش رسید!

درخشش هامر با هنرمندی جنرال موتورز

در سال ۱۹۹۹ جنرال موتورز خودروی هامر را از AM Genera خریداری کرد و حتی علیرغم آن که شوارتزنگر هیچ ارتباطی با AM General نداشت، جنرال موتورز به پاس نقش بزرگی که این بازیگر در تبلیغ خودروی هامر داشت، رقمی بالغ بر ۱۳ میلیون دلار را هم به مهدکودک انتخابی او بخشید!

هاموی هامر

جنرال موتورز تصویر واضحی از آینده خودروی Hummer داشت. این کمپانی خودرویی کوچکتر و لوکس‌تر، اما بسیار کاربردی‌تر را در نظر داشت که افراد عادی هم بتوانند ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند. نتیجه این تلاش های جنرال موتورز، خودروی Hummer H2 بود که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌فرمایید.

علیرغم این که اچ ۲ نیز از لحاظ ظاهری به اندازه هامر و هاموی زمخت به نظر می‌رسید، اما محصولی استانداردتر بود. این خودرو از یک شاسی تجاری‌تر که با تعدادی از پیکاپ‌های قدرتمند جنرال موتورز مشترک بود استفاده می‌کرد و قابلیت‌های جذابی مثل گرم‌کن صندلی، سان برقی و دی وی دی پلیر را نیز به خریداران ارائه می‌کرد. خودروی H2 با وجود آن که به‌طور قابل ملاحظه‌ای شهری‌تر و کاربردی‌تر از نسل اول هامر یا خودروی جنگی هاموی بود، همچنان با استانداردهای خودروسازی آن زمان یک غول بی شاخ و دم به شمار می‌رفت و مصرف سوخت بسیار بالایی داشت. این مساله با توجه به درگیری آمریکا در خاورمیانه و بحران‌های سوخت در آن زمان مشکل بزرگی بود!

H2 علیرغم فروش فوق‌العاده‌ای که در ابتدا رقم زد به مرور زمان محبوبیتش را میان هواداران از دست داد و رفته رفته تبدیل به سمبلی برای تجمل‌گرایی افراطی در آمریکا تبدیل شد! همین مساله ضمن آن که فروش خودرو را تحت تاثیر قرار داد، حتی باعث شکل‌گیری اعتراضاتی نیز در سرتاسر این کشور شد!

حیات دوباره هامر در قالب یک شاسی بلند برقی

در سال ۲۰۰۵ جنرال موتورز از ساخت کوچکترین مدل از خودروی هامر تحت نام Hummer H3 خبر داد. این خودرو بر پایه پلتفرم پیکاپ جمع و جور شورلت کلرادو طراحی شده بود و به‌طور قابل توجهی کوچکتر از نسل‌های قبلی خود بود. GM همچنین به همراه نسل سوم خودروهای هامر خود کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای هم راه انداخت و سعی کرد این خودرو را اتومبیلی ایده‌آل برای تمامی سلیقه‌ها معرفی کند. تبلیغات جنرال موتورز البته ظاهر جواب داد؛ چراکه این خودرو توانست رکورد فروش خانواده Hummer را جابجا کرده و با فروش دقیق ۷۱۵۲۴ دستگاهی کار خود را به پایان برساند.

شاسی بلند برقی Hummer

البته این شادی جنرال موتورز چندان پایدار نبود؛ چراکه مشکلات نسل سوم نیز به‌تدریج پدیدار شدند. با وجود آن که هامر H3 اتومبیلی جمع و جورتر از نسل‌های قبلی بود و مصرف بهینه‌تری هم داشت؛ اما میزان مصرف سوخت آن همچنان ۱۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بود که با توجه به بحران‌های نفتی و سوختی آن زمان در ایالات متحده، بسیار بالا به شمار می‌رفت. این مساله مهم‌ترین عامل افت فروش H3 و در نهایت بازنشسته شدن زودهنگام سری خودروهای هامر بود. با ورشکستگی جنرال موتورز در سال ۲۰۰۹، این کمپانی سعی کرد برند Hummer خود را به فروش برساند. با این وجود در آن زمان هیچ خودروساز دیگری تمایلی به خرید آن نشان ندارد و در نتیجه GM ناچار به توقف خط تولید این اتومبیل شد!

همه‌چیز برای خودروی خاطره‌انگیز و نوستالژیک جنرال موتورز تمام شده تصور می‌شد؛ تا این که در سال ۲۰۲۰ این کمپانی به‌طور ناگهانی خبر از احیای هیولای آفرودی خود در قالب یک شاسی بلند الکتریکی داد! این غول جنرال موتورز با نام خودروی الکتریکی هامر یا Hummer EV معروف شده و به اختصاص HEV خوانده می‌شد. به جز موتور الکتریکی که استاندارد امروز تقریبا تمامی خودروسازان آمریکایی به شمار می‌رود، تقریبا تمامی مشخصات این شاسی بلند همان هامر آشنا و دوست‌داشتنی Hummer است.

این خودروی قدرتمند با بهره‌گیری از سه موتور الکتریکی توانی ۱۰۰۰ اسب بخاری داشته و گشتاور باورنکردنی ۱۵۶۰ نیوتن متری تولید می‌کند. این موتور قدرتمند باعث شده صفر تا صد این اتومبیل به سه ثانیه برسد که هم‌تراز خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت بوده و برای هیولایی با اندازه هامر فوق‌العاده به نظر می‌رسد. همچنین باتری به کار رفته در این خودروی هامر نیز قادر است با هر بار شارژ پیمایش ۵۶۰ کیلومتری را ارائه داده و به لطف بهره بردن از شارژ سریع ظرف تنها ده دقیقه پیمایشی ۱۶۰ کیلومتری را ارائه دهد. این خودرو همچنین حدود چهار تن وزن داشته و قیمتی ۱۰۰ هزار دلاری دارد.

آیا هامر برقی قادر خواهد بود همانند هاموی و سه نسل پیشین هامر درخشان ظاهر شود و با رفع بزرگترین ایراد این سه خودرو، یعنی مصرف سوخت بالا، به محصولی پرفروش تر و محبوب‌تر تبدیل شود؟

در گجت نیوز بخوانید: تراداین گورخا ، یک ماشین جنگی ضدگلوله برای استفاده عموم مردم! داستان اولین پورشه تاریخ: یک خودرو نظامی و همه فن حریف بهترین خودروهای نظامی سبک که هر ارتشی آرزوی آن‌ها را دارد این خودرو عجیب ترین هاموی جهان با ۶ چرخ و بال واقعی هواپیما است + عکس



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.