تاریخ انتشار : جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۱۷
کد خبر : 266

زندگی سریع، خشن و کوتاه‌مدت شیر نر آفریقایی

زندگی سریع، خشن و کوتاه‌مدت شیر نر آفریقایی

سه قانون در حیات وحش جفت‌گیری، محفاظت، مبارزه: بیشتر نرها در قلمروی حیوانات با این سه اصل زندگی می‌کنند و می‌میرند؛ ولی این قوانین برای شیرهای نر صدق نمی‌کند. شیرهای نر در سنین بین ۵ تا ۹ سالگی در اوج دوران حیات خود هستند، و در این زمان سعی می‌کنند تا جایی که توانایی دارند


سه قانون در حیات وحش

جفت‌گیری، محفاظت، مبارزه: بیشتر نرها در قلمروی حیوانات با این سه اصل زندگی می‌کنند و می‌میرند؛ ولی این قوانین برای شیرهای نر صدق نمی‌کند. شیرهای نر در سنین بین ۵ تا ۹ سالگی در اوج دوران حیات خود هستند، و در این زمان سعی می‌کنند تا جایی که توانایی دارند توله داشته باشند. شیرها تا جایی که امکان داشته باشد تمام تلاش خود را برای محافظت و مراقبت از هر تعداد گله‌ای که می‌توانند، به کار خواهند برد.

اما مرز باریکی بین حق مسئولیت نگهداری از گله‌های مختلف و موفقیت در دفاع از این گله‌ها و شیرهای جوانشان وجود دارد. زمانی که بین شیرهای نر جنگی رخ می‌دهد، دعوا معمولاً بر سر حقوق حفظ قلمرو و تولیدمثل است.

گاهی اوقات جنگ بین شیرها صرفاً دعوایی بین شرکای ائتلاف است. در زمان‌های دیگر نیز نبردها به اندازه‌ای بزرگ است که باعث ایجاد شکاف و جدایی بین شیرهای ائتلاف شود. اما در بیشتر مواقع جنگ بین ائتلاف‌های رقیب است. در طول این جنگ‌ها، شیرها درگیر مجموعه‌ای از نزاع‌‌های فیزیکی و بویایی می‌شوند که شامل خودنمایی و ژست گرفتن، غرش و غرغر کردن، گرد و خاک کردن و گاز گرفتن، و حتی ادرار کردن برای مرزبندی قلمرو می‌شود.

به عنوان نمونه‌هایی از ائتلاف‌های قدرتمند، می‌توان به ائتلاف قدرتمند ششتایی ماپوگو، ائتلاف مجینگیلن تشکیل شده از پنج شیر قوی در آفریقای جنوبی و همچنین ائتلاف لیک کوئینتت از دهانه‌ی انگورونگورو در تانزانیا اشاره کرد.

برخلاف ائتلاف‌های یاد شده، جسی فقط یک همراه ائتلافی داشت: شیری به نام فرانک. این دو به قدری قوی بودند که در سال ۲۰۱۴ توانستند جفت دِره و بریکوی را از گله‌ی «آفبیت» بیرون کنند. جسی پس از ناپدید شدن رفیقش فرانک، گله‌ی آفبیت را ترک کرد و سبک زندگی عمدتاً کوچ‌نشینی را در پیش گرفت؛ به جز زمانی که تلاش کرد تا گله‌ی «راکرو» را تصاحب کند و ناموفق بود. جسی برای فتح گله حتی با پسر خودش جسی دوم نیز جنگید.

برای حفظ شیرها به ماده‌ها توجه کنید

وقتی بحث حفاظت از گونه‌های شیر پیش می‌آید، نقش شیرهای ماده اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. شیرهای ماده محافظان سلامت گروه هستند، به ویژه در تعیین تعداد حیوانات گروه، و تعداد شیرهای ماده به نسبت شیرهای نر. جمعیت‌های سالم می‌توانند به ازای هر نر دو ماده داشته باشند، اما زمانی که در معرض شکار غیرقانونی توسط انسان، کشتار به دست دامداران و از دست‌دادن طعمه قرار می‌گیرند، این نسبت‌ها به سمت نرها تغییر می‌کند.

داستان زندگی و مرگ جسی نشان می‌دهد که باوجود جایگاهی پادشاه حیوانات، شیرها چقدر آسیب‌پذیر هستند. دلیل مرگ جسی یک شیر دیگر بود، اما معمولاً شیرها به دست انسان کشته می‌شوند. انسان از طریق تیراندازی یا مسموم کردن برای محافظت از حیوانات اهلی، شکار غیرقانونی برای تجارت و استفاده از اعضای بدن، یا گیر انداختن به عنوان صید جانبی در تله‌ها و دام‌هایی که توسط شکارچیان گوشت برای حیوانات دیگر گذاشته شده است، باعث مرگ شیرها می‌شود.

از طرف دیگر، پویایی شگفت‌انگیز گله‌ها و دردسرها و مصیبت‌های شیرهای منفرد می‌تواند توجه مردم را جلب کند، تصورات عموم را تغییر بدهد و عشق به گونه‌ها و حیات‌وحش را پرورش بدهد. با وجود فشار انسانی بسیار، کنیا جوامع بسیاری از شیرها و مجموعه‌ای از مناطق نمادین حیات وحش را حفظ کرده است.



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.