تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲:۰۳
کد خبر : 2134

یکی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان سه‌شنبه برای مدتی کوتاه ناپدید خواهد شد

یکی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان سه‌شنبه برای مدتی کوتاه ناپدید خواهد شد

یک رویداد نجومی نادر روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر (۲۱ آذر) برای برخی از قسمت‌های جهان به‌طرز بی‌نقص رویت‌پذیر خواهد بود. در آن روز، یک سیارک از مقابل ستاره‌ی ابط‌الجوزا می‌گذرد و در رویدادی که با عنوان «اختفا» شناخته می‌شود، این ابرغول سرخ را از زاویه‌ی دید ما به‌مدت ۱۵ ثانیه مسدود می‌کند. سیارک یادشده که


یک رویداد نجومی نادر روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر (۲۱ آذر) برای برخی از قسمت‌های جهان به‌طرز بی‌نقص رویت‌پذیر خواهد بود. در آن روز، یک سیارک از مقابل ستاره‌ی ابط‌الجوزا می‌گذرد و در رویدادی که با عنوان «اختفا» شناخته می‌شود، این ابرغول سرخ را از زاویه‌ی دید ما به‌مدت ۱۵ ثانیه مسدود می‌کند.

سیارک یادشده که با نام «۳۱۹ لئونا» شناخته می‌شود، یکی از اجرام کمربند سیارکی است که بین مریخ و مشتری به دور خورشید می‌چرخد. ۳۱۹ لئونا تقریبا شبیه تخم‌مرغ است و ابعادی درحدود ۸۸ در ۵۵ کیلومتر دارد.

وقوع رویداد اختفا برای یک ستاره‌ی شناخته‌شده و درخشان، اتفاقی غیرمعمول است. ابط‌الجوزا معمولا دهمین ستاره‌ی درخشان در آسمان شب است و از همین‌رو پنهان‌شدن کوتاه‌مدت آن، «فرصتی استثنایی و منحصربه‌فرد» را برای مطالعه‌ی فوتوسفر یا لایه‌ی مرئی ستاره که بیشتر انرژی از آن ساطع می‌شود، دراختیار اخترشناسان قرار خواهد داد.

بااین‌حال، اختفای پیش‌رو فقط در طول یک مسیر باریک که از مرکز مکزیک به سمت شرق تا جنوب ایالت فلوریدای آمریکا امتداد دارد، مشاهده‌پذیر خواهد بود. پس از گذر از اقیانوس اطلس، ساکنان جنوب اروپا و اوراسیا می‌توانند رویداد را رصد کنند. کسانی که در امتداد این مسیر قرار دارند، می‌توانند بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ، اختفا را رصد کنند. بااین‌حال استفاده از ابزار می‌توانند به دیدن رویداد نادر کمک کند.

مسیر رویت اختفا درست از کنار مرزهای شمال غربی ایران می‌گذرد؛ درنتیجه احتمالا برخی از ساکنان شمالی‌ترین بخش‌های استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی بتوانند رویداد را رصد کنند. نقشه‌ی تعاملی از مسیر رویت‌پذیر اختفا در این نشانی در دسترس است.



Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.